X
تبلیغات
پایه دوم ابتدایی - ................طرح درس بخوانيم..................

پایه دوم ابتدایی
نمونه سوالات،طرح درس،مقالات،روش های تدریس مناسب،خاطرات،ابتکارات و..........
................طرح درس بخوانيم..................

در ابتداي درس و قبل ازشروع تدريس درس جديد ارزشيابي تشخيصي از دروس گذشته به عمل مي

عنوان : طرح درس بخوانيم


 موضوع : از همه مهربان تر


 هدف هاي درس :


 


1 ـ آشنايي دانش آموزان با مفهوم دعا


 


2 ـ تشويق دانش آموزان به انجام عبادت و دعا


 


3 ـ آشنايي با طرز رفتار با بزرگترها وکوچکترها


 


4 ـ ذکر نام چند دعا و حفظ کردن چند دعاي کوتاه توسط دانش آموزان


 


5 ـ شرکت در انجام مراسم صبحگاهي و قرائت دعا براي ساير دانش آموزان


 


ارزشيابي تشخيصي :


 


آوريم . مثلاً «بچه ها درس گذشته در مورد چه بود ؟» جواب مي دهند :« در مورد حنايي و جوجه هايش ». مي پرسيم :«بچه ها چرا حنايي و جوجه هايش همراه با دانه ،سنگ ريزه مي خوردند ؟» مي گويند :« براي اينکه دانه هايي که خورده اند بهتر هضم شود . »(  10 دقيقه )


آماده سازي و ايجاد انگيزه :


 


براي ايجاد انگيزه و هدايت ذهن دانش آموزان به سوي موضوع درس تصويري مانند تصوير زير به دانش آموزان نشان مي دهيم و از آنان سؤال مي کنيم :« به نظر شما  دراين تصوير پسر کوچلو چه مي کند ؟» احمد مي گويد :« آقا! دارد دعا مي کند .» ادامه مي دهيم :«عزيزانم ! در هنگام دعا به کدام سو مي نشينيم وچگونه دعا را ذکر مي کنيم ؟»‌


مي گويند :« روبه قبله و دستهاي خود را رو به آسمان بلند مي کنيم و مؤدبانه خواسته هاي خود را از خداوند مي خواهيم . »


مي گوييم:« بله همان طور که وقتي از کسي خواسته اي داريم،مؤدبانه مطرح مي کنيم ، حرف خود را با خدا هم مؤدبانه مي گوييم . زيرا او مهربان است وبا مهرباني دعاي تمام بندگان را مي پذيرد . » (10 دقيقه


ارئه درس جديد :


با توجه به اينکه دانش آموزان کلاس دوم با خواندن نماز دورکعتي آشنا شده اند ،به آنها پيشنهاد مي کنيم که باهم به حياط مدرسه رفته و وضو بگيريم . به وضوي آنها نظارت مي کنيم و خود نيز با آنها همراه مي شويم و سپس با دانش آموزان به نمازخانه ي مدرسه مي رويم و با هم  شروع به خواندن نماز مي کنيم . پس از پايان نماز که بيشتر براي تمرين بود ،به آنها مي گوييم :« بچه ها ! معمولاً بزرگترهاي شما بعد از نماز در مسجد و يا خانه چه مي کنند  ؟»علي مي گويد :« آقا اجازه ! ما که همراه پدرمان به مسجد مي رويم ،نماز گزاران بعد از انجام نماز دعاي فرج امام را مي خوانند و براي سلامتي رهبر ونابودي ستمگران جهان دعا مي کنند .»


او را مورد تشويق قرار مي دهيم و ادامه مي دهيم :«حالا که در مورد دعا صحبت مي کنيم ،آيا مي توانيد بگو ييد دعا يعني چه ؟باهم مشورت کنيد و نتيجه را به من بگوييد .»


محمد نماينده ي گروه يک مي گويد :« دعا يعني حرف زدن با خدا و خواستن چيز هايي از او . مثلاً اينکه بگوييم خدايا مريض هاي بيمارستان را شفا بده .»


گروه هاي ديگر نيز حرف گروه يک را تا ييد مي کنند .


مي گوييم: « آفرين به نکته بسيار خوبي اشاره کرديد ، چه خوب است در هنگام دعا کردن براي ديگران هم دعا کنيم مانند ، حضرت زهرا (س) که اول براي همسايه هاي خود دعا مي کردند وسپس براي خود .»


اميد مي گويد : « اجازه آقا ما سال گذشته به مشهد مقدس رفتيم وآنجا براي همه دعا کرديم ، درآنجا هر کسي تلاش مي کرد تا خود را به ضريح امام رضا برساند ودعا بخواند . من هم در آنجا براي سلامتي پدر ومادرم ورهبرم دعا کردم .اميد وارم که خدا قبول کند .»


مي گوييم : « بله بچه ها ! پس ما با خواندن دعا مي توانيم با خداي مهربان حرف بزنيم .وخواسته هاي خود را از او بخواهيم .اما بچه ها چون شما ها کوچک هستيد وقلب هاي پاکي داريد خداوند سريعتر خواسته هاي شما را قبول مي کند .»


خداوند دعاي نيکو کاران ، پرهيزکاران ، وکساني که با ديگران با مهرباني رفتار مي کنند را مي پذيرد .


 در پايان  ، از دانش آموزان مي خواهيم که به صورت فردي متن درس را بخوانند و خلاصه ي آن را در کلاس بگويند . (20 دقيقه )


ارزشيابي تکويني :


در اين مرحله آموزگار مي تواند از درس مورد نظر سؤالاتي را مطرح نمايد .مثل دعا يعني چه ؟ چرا دعا مي خوانيم ؟ و پاسخ هاي آنان را بشنود .(2 دقيقه )


تعيين تکليف :


به دانش آموزان مي گوييم:«بچه ها ! براي جلسه ي بعدي دعا هايتان را آماده کنيد و در سر صف در مراسم صبحگاهي بخوانيد . و از بزرگتر هايتان سؤال کنيد و نام چند دعا به غير از دعاي فرج را بنويسيد .ونيزاز بزرگترها بپرسيد که چه کار کنيم تا دعا هايمان قبول شود.» (3 دقيقه )

لينك | نوشته شده در 87/11/15ساعت 0:6 توسط کرابی |
Copyright By deltau - This Template Designed By HOTWEBS